Publikationen Axel Schmolitzky

Monographien

Schmolitzky, A.: „Ein Modell zur Trennung von Vererbung und Typabstraktion in objektorientierten Sprachen“, Dissertation, Universität Ulm; Shaker Verlag, 1999.

Übersetzer der ersten vier Auflagen von: Barnes, D. Kölling, M.: „Java lernen mit BlueJ - Eine Einführung in die objektorientierte Programmierung“, Pearson Education Deutschland, bis 2009.

Ko-Autor: Züllighoven, H., et al.:, “Object-Oriented Construction Handbook“, Kopublikation Morgan-Kaufmann Publishers und dpunkt-Verlag, 2004.

Journalbeiträge

Schmolitzky, A.: “Zur Diskussion gestellt: Sieben Thesen zur erfolgreichen Verwirrung von Anfängern der objektorientierten Programmierung”, Informatik-Spektrum, Vol. 30:1, 2007.

Schmolitzky, A.: „Hochschullehre im Umbruch - Neue Lehrmethoden im software­technischen Anteil des Informatikstudiums“, LOG IN, Heft 138/139, 2006.

Obendorf, H., Finck, M., Schmolitzky, A.: “Teaching Balance and Respect“, interactions, September/October 2005.

Bleek, W.-G., Lilienthal, C., Schmolitzky, A.: “Weaving Experiences from Software Engineering Training in Industry into Mass University Education“, Information Systems Education Journal, Vol. 3:1, 2005.

Lippert, M., Becker-Pechau, P., Breitling, H., Koch, J., Kornstädt, A., Roock, S., Schmolitzky, A., Wolf, H., Züllighoven, H.: "Developing Complex Projects Using XP with Extensions”, IEEE Computer, Vol. 36:6, 2003.

Schmolitzky, A., Evered, M., Keedy, J.L. and Menger, G.: "Late-Bound Pragmatical Class Methods", Journal of Object-Oriented Programming, Vol. 13:7, 2000.

Evered, M., Kölling, M., Schmolitzky, A.: “A Flexible Object Invocation Language based on Object-oriented Language Definition”, British Computer Journal, Vol. 38:3, 1995.

Workshop- und Konferenzbeiträge

Schmolitzky, A: „Zahlen, Beobachtungen und Fragen zur Programmierlehre“, in: Brügge, Krusche (Hrsg.): Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH) 2017, Hannover, CEUR Workshop Proceedings Vol-1790, 2017.

Schmolitzky, A., Göttel, T.: „Guess My Object: An 'Objects First' Game on Objects' Behavior and Implementation with Bluej“, Proc. Conference on Innovation & Technology in Computer Science Education (ITiCSE '14), ACM, New York, NY, 2014.

Schmolitzky, A: „Eine softwaretechnische Programmierausbildung?“, in: Spillner, Lichter (Hrsg.): Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH) 2013, Aachen, CEUR Workshop Proceedings Vol-956, 2013.

Zoller, C.; Schmolitzky, A.: “AccessAnalysis - A Tool for Measuring the Appropriateness of Access Modifiers in Java Systems”, 12th IEEE International Working Conference on Source Code Analysis and Manipulation (SCAM), Riva del Garda, Italien, 2012.

Ritterbach, B.; Schmolitzky, A.: „Werttypen in objektorientierten Programmiersprachen: Anforderungen an eine Sprachunterstützung“, in: Reussner, Grund, Oberweis, Tichy (Hrsg.): Software Engineering 2011, Lecture Notes in Informatics Vol. P-183, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2011.

Zoller, C.; Schmolitzky, A.: „Zwei Metriken zum Messen des Umgangs mit Zugriffsmodifikatoren in Java“, in: Reussner, Grund, Oberweis, Tichy (Hrsg.): Software Engineering 2011, Lecture Notes in Informatics Vol. P-183, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2011.

Schmolitzky, A.; Stahlhut, C.: „Dynamische Klassendiagramme - Nutzung der Metapher vom "Konsumieren und Produzieren" in BlueJ“, in: Ludewig, Böttcher (Hrsg.): Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH) 2011, München, CEUR Workshop Proceedings Vol-695, 2011.

Schmolitzky, A., Schümmer, T.: “Hearing the Student’s Voice - Patterns for Handling Students’ Feedback”, European Conference on Pattern Languages of Programs (EuroPLoP), Irsee, 2009.

Schmolitzky, A., Schümmer, T.: “Patterns for Supervising Thesis Projects”, European Conference on Pattern Languages of Programs (EuroPLoP), Irsee, 2008.

Schmolitzky, A: “Leave out the Modeling when Teaching Object-orientation to Beginners” (akzeptiertes Positionspapier), Eleventh Workshop on Pedagogies and Tools for the Teaching and Learning of Object Oriented Concepts, ECOOP 2007, Berlin.

Späh, C., Schmolitzky, A: “Consuming before Producing as a Helpful Metaphor in Teaching Object-Oriented Concepts“ (akzeptiertes Positionspapier), Eleventh Workshop on Pedagogies and Tools for the Teaching and Learning of Object Oriented Concepts, ECOOP 2007, Berlin.

Schmolitzky, A.: “Patterns for Teaching Software in Classroom“, European Conference on Pattern Languages of Programs (EuroPLoP), Irsee, 2007.

Rathlev, J., Ritterbach, B., Schmolitzky, A.: „Auf der Suche nach Werten in der Softwaretechnik – Werte und Objekte in objektorientierten Programmiersprachen (Kurzbeitrag)“, Software Engineering, Hamburg, 2007.

Schmolitzky, A., Züllighoven, H.: „Einführung in die Softwareentwicklung: Software­tech­nik trotz Objektorientierung?“ Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH), Stuttgart; dpunkt-Verlag, 2007.

Schmolitzky, A.: “Teaching Inheritance Concepts with Java”, Principles and Practices of Programming in Java (PPPJ), Mannheim, ACM Press, 2006.

Schmolitzky, A.: “A Laboratory for Teaching Object-Oriented Language and Design Concepts with Teachlets”, Educators’ Symposium, Conference on Object-Oriented Programming, Languages, Systems, and Applications (OOPSLA), San Diego, CA, 2005.

Schmolitzky, A.: “Eine Werkstatt zum Vermitteln objektorientierter Entwurfs- und Sprachkonzepte mit Teachlets”, Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH), Aachen; dpunkt-Verlag, 2005.

Bleek, W.-G., Lilienthal, C., Schmolitzky, A.: “Transferring Experience from Software Engineering Training in Industry to Mass University Education – The Big Picture”, Proc. 18th Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T), Ottawa, Canada, 2005.

Schmolitzky, A.: “"Objects First, Interfaces Next" or Interfaces Before Inheritance”, Educators’ Symposium, Proc. Conference on Object-Oriented Programming Systems, Languages, and Applications (OOPSLA), Vancouver, BC, Canada, 2004.

Bleek, W.-G.; Lilienthal, C.; Schmolitzky, A., “Weaving Experiences from Software Engineering Training in Industry into Mass University Education“ (Best Paper), Proc. Information Systems Education Conference (ISECON), Newport, Rhode Island, 2004.

Becker-Pechau, P., Bleek, W.-G., Lilienthal, C., Schmolitzky, A.: “Educating Non-Programmers to Flexible, Communicative Software Engineers in a 10 Month Training Program”, Proc. 17th Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T), Norfolk, Virginia, 2004.

Becker-Pechau, P., Breitling, H., Lippert, M., Schmolitzky, A.: “Teaching Team Work: An Extreme Week for First-Year Programmers“, Proc. 4th International Conference on Extreme Programming (XP), Genova, Italy; In: Michele Marchesi, Giancarlo Succi (eds.), Extreme Programming and Agile Processes in Software Engineering, Springer LNCS 2675, 2003.

Lippert, M., Schmolitzky, A., Züllighoven, H.:, "Metaphor Design Spaces“, Proc. 4th International Conference on Extreme Programming (XP), Genova, Italy; In: Michele Marchesi, Giancarlo Succi (eds.), Extreme Programming and Agile Processes in Software Engineering, Springer LNCS 2675, 2003.

Becker-Pechau, P., Bleek, W.-G., Schmolitzky, A., Züllighoven, H.: „Integration agiler Prozesse in die Softwaretechnik-Ausbildung im Informatik-Grundstudium”, Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH), Berlin; dpunkt-Verlag, 2003.

Keedy, J.L., Espenlaub, K., Menger, G., Schmolitzky, A., Evered, M.: “Software Reuse in an Object Oriented Framework: Distinguishing Types from Implementations and Object from Attributes”, Proc. Sixth International Conference on Software Reuse, Wien, 2000.

Evered, M., Menger, G., Keedy, J.L. and Schmolitzky, A. "Software Engineering Despite Object-Orientation", Proc. Australian Computer Science Conference, Canberra, 2000.

Schmolitzky, A., Evered, M., Keedy, J.L., Menger, G.: "How can Covariance in Prag­ma­tical Class Methods be made Statically Type-safe?", Proc. Conference on Tech­nology of Object-Oriented Languages and Systems (TOOLS) 32, Melbourne, 1999.

Menger, G., Keedy, J.L., Evered, M. und Schmolitzky, A.: "Collection Types and Im­plementations in Object-Oriented Software Libraries", Proc. Conference on Technology of Object-Oriented Languages and Systems (TOOLS) 26, Santa Barbara, 1998.

Evered, M., Keedy, J.L., Menger, G. und Schmolitzky, A.: "A Useable Collection Framework for Java", Proc. 16th IASTED Intl. Conf. on Applied Informatics, Garmisch-Partenkirchen, 1998.

Evered, M., Keedy, J.L., Menger, G. und Schmolitzky, A.: "Genja - A New Proposal for Genericity in Java", Proc. Conference on Technology of Object-Oriented Languages and Systems (TOOLS) 25, Melbourne, Australia, 1997.

Keedy, J.L., Evered, M., Schmolitzky, A. und Menger, G.: “Attribute Types and Bracket Implementations”, Proc. Conference on Technology of Object-Oriented Languages and Systems (TOOLS) 25, Melbourne, Australia, 1997.

Evered, M., Schmolitzky, A., Menger, G. und Keedy, J.L.: “A Strict Approach to Information Hiding in Object-Oriented Languages”, Proc. IASTED International Conference on Software Engineering, San Francisco, CA, 1997.

Evered, M., Keedy, J.L., Menger, G. und Schmolitzky, A.: "Toward Zero-Overhead Genericity in Java", 3. Fachkongress Smalltalk und Java in Industrie und Ausbildung, Erfurt, 1997.

Evered, M., Keedy, J.L., Schmolitzky, A. und Menger, G.: “How Well Do Inheritance Mechanisms support Inheritance Concepts?”, Proc. Joint Modular Languages Conference (JMLC), Linz, Austria; in Lecture Notes in Computer Science 1204, Springer-Verlag, 1997.